21 Φεβ 2008

"Όλα καλά στα Καλά Λιμάνια"


«…Το περιβάλλον επιβάλλεται να γίνει, έστω και τώρα κι ας είναι αργά, το πρώτο εθνικό μας θέμα…»Κάρολος Παπούλιας 2.7.2007
Με αφορμή την πυρκαγιά στην Πάρνηθα. Λίγο πριν καεί η Ελλάδα.

Έτυχε να διαβάσω μια από τις μεσαρίτικες εφημερίδες αυτής της εβδομάδας και να πέσω στον τίτλο ενός ρεπορτάζ που βεβαίωνε ότι
«όλα καλά στα Καλά Λιμάνια».Το ρεπορτάζ αφορούσε στην πρόσφατη επιχείρηση εντοπισμού πλοίων με παράνομο φορτίο και στον έλεγχο που έγινε στους Καλούς Λιμένες. Η έρευνα δεν εντόπισε τίποτα κι όλα ξαναγύρισαν στην ηρεμία του τόπου αυτού.

Διαβάζοντας τον τίτλο αυτόματα θυμήθηκα ανάλογους τίτλους του περασμένου Ιουλίου που αφορούσαν στο ατύχημα που συνέβη κατά τον ανεφοδιασμό πετρελαίου πλοίου από άλλο πλοίο συμφερόντων της εταιρείας που εδρεύει στην περιοχή, μέσα στο γραφικό λιμανάκι και κάτω από τη σπηλιά που πέρασε ο Άγιος Παύλος.

Το γεγονός συνέβη στις 24-7-2008. Πετρελαιοκηλίδα κάλυψε τη θάλασσα και την παραλία. Από τότε καμμία ενημέρωση δεν υπάρχει από τις αρμόδιες αρχές ή την /τις εταιρείες που εμπλέκονται στο ατύχημα.

Η μόνη πληροφορία ήλθε , προς τιμήν του αλλά και υποχρέωσή του, από το Δήμο Μοιρών μέσω δελτίου τύπου που διαβεβαίωνε για την απομάκρυνση της πετρελαιοκηλίδας και την αποκατάσταση της παραλίας καθώς και για τις ενέργειες που έγιναν από το Δήμο και αφορούσαν, όμως, στην προσπάθεια βελτίωσης του περιβάλλοντος στη στεριανή πλευρά του οικισμού.Όπως μας πληροφόρησε το σχετικό δελτίο, τα αίτια και οι υπεύθυνοι του ατυχήματος ερευνούνταν και αναζητούνταν από το αρμόδιο Λιμεναρχείο Ηρακλείου..

Δυο περίπου μήνες μετά, μέσα από ρεπορτάζ τοπικής εφημερίδας μάθαμε ότι υπαίτιος ήταν ο πλοίαρχος του, Συριακών συμφερόντων, πλοίου το οποίο είχε φύγει ανενόχλητο και τον αναζητούσε η τοπική Λιμενική αρχή μέσω τηλεγραφημάτων για κατάθεση!!!Έκτοτε ουδέν νεώτερον. «Όλα καλά στα Καλά Λιμάνια»

Αυτονόητα ερωτήματα περιμένουν απάντηση.



  • Ποιος φταίει κι αν φταίει; Ο ένας ή ο άλλος πλοίαρχος ή, η εταιρεία που διατηρεί σταθμό ανεφοδιασμού πλοίων 400 μ. από την ακτή μιας, από τις πιο αξιοποιήσιμες περιοχές της νότιας Κρήτης και από πλευράς φυσικού περιβάλλοντος αλλά και από πλευράς θρησκευτικού και ιστορικού ενδιαφέροντος;

  • Πόσο κοστολογείται ένα τέτοιο ατύχημα; Ποιος θα πληρώσει, αν πρέπει να πληρώσει τις εργασίες που έγιναν εκεί για να αποκατασταθεί το περιβάλλον;Εκτός κι αν θεωρούμε φυσικό, κάποιοι να προκαλούν ατυχήματα , έστω και παρά τη θέλησή τους και το κόστος να το πληρώνουν εμμέσως οι πολίτες δια των αντιπροσωπευτικών τους θεσμών (Δήμος , Νομαρχία που έσπευσαν ευτυχώς να βοηθήσουν στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους.)

  • Έχει απομακρυνθεί οριστικά ο κίνδυνος να ξαναγίνει ατύχημα; Αν ναι, πώς έχει διασφαλισθεί αυτό και κυρίως ποιος είναι ο αρμόδιος φορέας ή υπηρεσία που έχει αναλάβει τη διασφάλιση;

  • Ποιες είναι οι ασφαλιστικές δικλείδες που έχουν τεθεί από την πολιτεία και την εταιρεία προκειμένου να αποφευχθεί το χειρότερο, μια ανάφλεξη στο νησί με τις δεξαμενές ή στα δεξαμενόπλοια και ποιος τις ελέγχει;

  • Ποιο είναι το ιδιοκτησιακό καθεστώς στην περιοχή; Το νησί με τις δεξαμενές ανήκει στην εταιρεία ή πληρώνει ενοίκιο στο κράτος;

  • Δικαιολογείται, το 2007, με τόση συζήτηση για την προστασία του περιβάλλοντος απ΄ όλα τα κόμματα, η ύπαρξη τέτοιου σταθμού στη συγκεκριμένη περιοχή ή μήπως είναι καιρός να ξανατεθούν οι δυνατότητες της περιοχής με το βλέμμα στραμμένο μπροστά;

Γιατί άλλες οι συνθήκες και οι απαιτήσεις του 1963 που πρωτοήλθε η εταιρεία στους Καλούς Λιμένες και άλλες θα είναι το 2013, 50 χρόνια μετά.


Τα ερωτήματα περιμένουν απάντηση από τους αρμοδίους σε διοικητικούς και αντιπροσωπευτικούς θεσμούς.